چند نکته گمرکی



اطـلاعـات گمـركـی
• اسنـاد حمـل
بارنامه به منزله سند قرارداد حمل ، رسید دریافت كالا و سند مالكیت آن است و همچنین سندی است كه زمان ادعات خسارت از شركت بیمه می‌تواند به عنوان پشتوانه مورد استفاده واقع شود.

جزئیات مندرج در بارنامه باید شامل موارد زیر باشد:
شرح كالا ـ علائم و یا شماره‌های تجاری ـ نام كشتی حامل ـ ذكر عبارتی كه حاكی از وجود كالا در كشتی باشد ـ بنادر بارگیری و تخلیه ـ نام حمل كننده كالا ـ نام گیرنده كالا ـ نام و نشانی شخصی كه ورود اجناس به اطلاع او میرسد ـ هزینه حمل پرداخت شده یا قابل پرداخت در مقصد می‌باشد ـ تعداد نسخه‌های بارنامه كه بصورت اصل صادر شده است ـ تاریخ صدور.

• گـواهـی مبـداء
اظهاریه امضاء شده‌ای است كه حاكی از مبداء ساخت كالا می‌‌باشد . گواهی مبداء توسط صادركننده كالا و یا نماینده‌اش تهیه می‌شود ولی این گواهی در بعضی از كشورها باید روی فرم خاصی كه حاوی تائید یك سازمان اداری مستقل ( برای مثال اتاق بازرگانی ) باشد صادر شود.

• گـواهـی بـازرسـی
انجام بازرسی توسط یك موسسه بازرسی را مشخص می‌كند . مرجع مذكور محموله را با توجه به علائم حمل ، وزن ، تعداد بسته‌ها ، مورد بررسی كمی و كیفی قرار داده و گزارش خود را ارائه میدهد .
• گـواهـی بـیـمـه
سندی است كه باید توسط شركت بیمه و یا نمایندگی آن و یا بوسیله پذیره نویسان صادر و یا امضاء شده باشد . و تاریخ آن باید همزمان و یا قبل از تاریخ حمل باشد . مبلغ بیمه نامه باید حداقل برابر با ارزش سیف كالا باشد.

گواهی بیمه باید:
1 ـ با آنچه كه در اعتبار نامه ذكر شده ، مطابقت داشته باشد .
2 ـ كلیه خطرات ذكر شده در اعتبار را دربرگیرد .
3 ـ با سایر اسناد در مورد محموله و شرح كالا مطابقت داشته باشد.

• اظهـارنـامـه گـمـركـی
عبارتست از یك اظهارنامه مبداء كه توسط یك مقام یا مقامات صالح گواهی شده باشد.

• اظهـارنـامـه ورود یـا خـروج
عبارتست از هر نوع اظهارنامه‌ای كه توسط شخص مسئول حمل و نقل یا نماینده او باید هنگام ورود یا خروج وسیله حمل و نقل به مقامات گمركی ارائه شود و حاوی مشخصات لازم در ارتباط با وسیله حمل و نقل ، مسیر سفر ، بار ، كالای توشه‌ای و ملزومات ، كاركنان و مسافرین می‌باشد.

• اظـهـارنـامـه كـالا
عبارتست از هر نوع اظهارنامه‌ای كه بر روی برگی كه گمرك تعیین نموده تنظیم میشود . در این اظهارنامه اشخاص ذینفع روش گمركی را كه باید در مورد كالا اجرا گردد ، ذكر میكنند و مشخصاتی را كه از نظر گمرك برای اجرای آن روش لازم است قید می‌كنند.

• اظـهـارنـامـه مـبـداء
عبارتست از یك شرح مقتضی در رابطه با مبداء كالاهای ساخته شده كه در موقع صدور آنها توسط سازنده ، تولیدكننده ، تهیه‌كننده ، صادركننده یا هر شخص صلاحیت دار دیگری در فاكتور تجاری یا هر سند دیگری كه مربوط به كالاها باشد ذكر می‌گردد.

• تـرانـزیـت گـمـركـی
عبارتست از روش گمركی كه بموجب آن كالاها تحت نظارت گمرك از یك دفتر گمركی به دفتر گمركی دیگر حمل می‌شود.

• مـانـیـفـسـت
فهرست محمولات یك كشتی یا یك قطار یا یك كاروان از كامیونهایی را می‌گویند كه بیشتر از یك بارنامه دارند . در فارسی می‌توان آنرا فهرست كل كالا خواند كه حاوی ریز كلیه بارنامه‌های مربوط به محموله است . این فهرست كل ، زمانی عرضه می‌شود كه محموله تجارتی به گمرك مقصد میرسد.

• بـارنـامـه
در اصطلاح بین‌المللی كشتیرانی ، بارنامه را « بیل آولد ینگ » و در جاده و در هواپیما « سی . ام . آر » می‌خوانند . بارنامه مدركی است برای حمل یك واحد و یا یك پارتی كالا كه بعنوان گیرنده در مقصد از طرف موسسه حمل و نقل در مبداء بارگیری كالا ، صادر می‌شود . بارنامه حاوی مشخصات ظاهری كالا از قبیل تعداد بسته‌ها ، شماره و علامت آنها ، وزن با ظرف و گاهی نیز وزن خالص یا مقدار و نوع كالا طبق آنچه فرستنده اظهار كرده است . میباشد . گیرنده بارنامه بر طبق مفاد آن ، كالا را از موسسه حمل و نقل دریافت میدارد.

• اظـهـارنـامـه اجـمـالـی
فرم مخصوصی است حاكی از خلاصه مشخصات محموله یك كشتی ، یك هواپیما یا یك كاروان از كامیونها كه ضمن آن تعداد بسته ، وزن ، مبداء ، مقصد ، نام كشتی یا دیگر وسایل حمل ، تعداد اقلام محموله در آن ثبت شده و به ضمیمه مانیفست به گمرك تسلیم میشود در اظهارنامه اجمالی بعد از ذكر مشخصات موسسه حامل و مشخصات وسیله نقلیه و گیرنده ، نسبت به مشخصات كالا به نوشتن جمله « طبق مانیفست ضمیمه در ...... صفحه ....... قلم » اكتفا می‌شود.
• بـارنـویـسـی
مامورین مخصوص موقع تخلیه كالا از وسائط نقلیه به تدریج ریز آنرا می‌نویسند تا بعدا" با بارنامه و مانیفست تطبیق داده شود.

• بـارانـداز
محل سرپوشیده‌ای است كه یك یا چند طرف آن دیوار نداشته باشد و كالاها به منظور محفوظ ماندن از برف و باران و تابش منظم آفتاب در آن جا گذاشته می‌شود.

• كـالای مـتـروكـه
كالاهایی است كه مدت توقف قانونی آنها در اماكن گمركی یا انبار اختصاصی پایان یافته و ترخیص نشده باشد ، كالای متروكه خوانده می‌شود.

• پـیـمـان نـامـه ارزی
فرمی است كه صادركننده ، هنگام صدور كالا از كشور جهت تعهد فروش ارز حاصل از صادرات به بانكهای مجاز با اطلاع گمرك به بانك تسلیم می‌كند . برای خروج موقت نیز پیمان نامه موقت صادر می‌شود كه در صورت عدم برگشت كالا در مدت مقرر ، آن را صادرات محسوب كرده و انجام تعهد را مورد پیگرد قرار می‌دهند .

• كـابـوتـاژ
عبارت است از حمل كالا از یك بندر كشور به بندر دیگر و همچنین از یك گمرك به گمرك دیگر، كه از راه كشور همجوار صورت گیرد .
برای كابوتاژ ، تشریفات گمركی لازم است و دو نوع اظهارنامه دارد كه یكی هنگام خروج كالا از بندر یا مرز تنظیم می‌شود و یكی هم هنگام ورود به گمرك مرز یا بندر .

• پـروفـورمـا
سیاهه خریدی است كه فروشنده از مبداء به عنوان پیشنهاد فروش ، یا تعیین ارزش و شرایط فروش ، صادر می‌كند . این سیاهه قبل از فروش كالا ، باید به تائید مركز تهیه و توزیع مربوطه برسد . پروفرما را پیش فاكتور نیز می‌گویند .

• اعـلامـیـه ارز
سندی است بانكی كه مبلغ ارز انتقال یافته جهت خرید كالا و هم ارز ریالی آن و تاریخ گشایش اعتبار آن را نشان میدهد .

تعرفه گمركی
جدولی است كه كلیه كالاها در آن طبقه بندی و در ستونهای معین ، شماره فصل و ردیف مربوطه نوع كالا و ماخذ حقوقی گمركی تعیین شده است.

• كارنه تیر
كارنه‌تیر سند ترانزیتی بین‌المللی كالا از راه زمینی است كه در مبداء صادر می‌شود و به موجب آن كالا از كشورهای بین راه تا مقصد بطور ترانزیت عبور می‌كند و نیازی به انجام تشریفات ترانزیت در مرز ورودی و خروجی هر كشور نخواهد بود.

• كـارنـه آ . ت . آ ( A . T . A )
مدرك ورود موقت بین المللی است . اگر شخص و یا شركتی كالایی به صورت ورود موقت جهت شركت در نمایشگاهها یا تاسیس نمایشگاه ، وارد نماید و یا نمونه‌هایی برای ارائه به مشتریان وارد كند ، به موجب این مدرك نیازی به انجام تشریفات گمركی مربوط به ورود موقت نخواهد داشت .
......................
برای ترخیص کالای شما، کلیک کنید

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چند سوال و جواب در مورد ترخیص کالا از گمرک

3 برنامه گمرک برای روزآمد شدن ترخیص کالا

سایت راهنمای ترخیص کالا