صادرات 600 ميليون دلاري ايران به افغانستان در سال جاری



رئيس اتاق بازرگاني مشترك ايران و افغانستان گفت: ايران طي سال جاري 600 ميليون دلار به افغانستان صادرات داشته و اين در حاليست كه اين مبلغ طي سال‌هاي گذشته فقط 500 ميليون دلار بوده است.



محمد ميرصادقي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بيان مطلب فوق افزود: هم اكنون كارخانجات مختلف ايراني از جمله در بخش سيمان در افغانستان احداث و همچنين مشكل كمبود برق و انرژي افغانستان نيز با سرمايه‌گذاري ايراني تا حدي حل شده است.

وي با بيان اينكه 150 ميليون دلار اعتبار براي حمايت از صادر‌كنندگان ايراني به افغانستان در نظر گرفته شده، تصريح كرد: با توجه به بروز برخي مشكلات براي سرمايه‌گذاران ايراني در كشور افغانستان، مسئولان اين كشور قول مساعد براي طرف كردن اين موانع را داده‌اند.

رئيس اتاق بازرگاني مشترك ايران و افغانستان با اشاره به تأسيس بانك ايراني در افغانستان افزود: هم اكنون صرافي‌هاي اين كشور با اجازه دولت افغانستان با بانك‌هاي ايراني مبادله‌ي پولي انجام مي‌دهند كه با تلاش اتاق بازرگاني مشترك اين روابط توسعه بيشتري خواهد يافت.

همچنين رئيس موسسه حمايت از سرمايه‌گذاري افغانستان نيز در اين باره گفت: به دليل نبودن قوانين تبعيضي تجارتي بين سرمايه‌گذاران خارجي، تاجران و سرمايه‌گذاران ايراني در افغانستان خود را تاجر بيگانه احساس نمي‌كنند.

ذاخيلوال با اشاره به اعطاي تسهيلات بازرگاني به سرمايه‌گذاران ايراني ادامه داد: با وضع قوانين سرمايه‌گذاري، امتيازات مشتركي بين ايران و افغانستان به وجود آمده و هم اكنون سرمايه‌گذاران در بخش‌هاي مختلف مشغول فعاليت هستند.

وي درباره زمينه هاي همكاري ميان ايران و افغانستان خاطرنشان كرد: زمينه‌هاي همكاري تجارت منطقه‌اي بين 2 كشور فراهم شده و پروژه‌هاي مشترك تجاري و خدماتي از جمله همكاري در بخش‌هاي برق، بيمه و بانك قرضه در حال اجرا است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چند سوال و جواب در مورد ترخیص کالا از گمرک

3 برنامه گمرک برای روزآمد شدن ترخیص کالا

سایت راهنمای ترخیص کالا