تدوين دستورالعمل حمايتى از صادرات

عال سازى اتاق هاى مشترك با كشورها و هماهنگى و برنامه ريزى در جهت تقويت حضور و نقش آفرينى اين اتاق ها در ابعاد برنامه هاى ترويجى و مباحث راهبردى و تدوين استراتژى هاى حضور در بازارهاى هدف،در اين ابلاغيه تاكيد شده است.به گزارش سازمان توسعه تجارت ايران، بابك افقهى، در اين ابلاغيه بر فعال سازى اتاق هاى مشترك با كشورها و هماهنگى و برنامه ريزى در جهت تقويت حضور و نقش آفرينى اين اتاق ها چه در بعد برنامه هاى ترويجى نظير هيات هاى تجارى، برگزارى نمايشگاه ها و نظاير آن و چه در بعد مباحث راهبردى و تدوين استراتژى هاى حضور در بازارهاى هدف، تاكيد كرده است.
۱- توجه ويژه به نظرات اتاق هاى سراسر كشور
همچينين كمك به تقويت هر چه بيشتر اتاق هاى استان هاى سراسر كشور و توجه ويژه به نظرات، رهنمودها و پيشنهادات آنان به ويژه در تدوين دستورالعمل ها و آيين نامه هاى مختلف و كمك به برگزارى نخستين نشست مشترك روساى اتاق ها و سازمان هاى بازرگانى استان ها از ديگر موارد مورد تاكيد در اين ابلاغيه مى باشد.
۲- اطلاع رسانى گسترده از پتانسيل هاى تجارى
براى اطلاع رسانى گسترده تر از پتانسيل هاى تجارى سراسر كشور در اين ابلاغيه تدوين جلسات كارشناسى با اتحاديه ها، تشكل ها، اتاق هاى استانى و كنفدراسيون صادرات غيرنفتى، تدوين برنامه جامع بهره بردارى موثر از امكانات و زمان هاى راديو تجارت و حداكثر تلاش براى استفاده از برنامه هاى سيماى ج.ا. ايران در انعكاس نظرات، برنامه ها و ظرفيت هاى صادراتى كشور مورد توجه قرار گرفته است.
۳- اولويت بخش خصوصى و تعاونى
بر اساس اين ابلاغيه، در اعطاى مجوزهاى نمايشگاهى و هيات هاى تجارى اولويت با نهادهاى بخش خصوصى و تعاونى علاقه مند و توانمند در اين بخش است و مادامى كه بخش خصوصى و تعاونى واجد شرايط براى فعاليت در اين حوزه ها اعلام آمادگى كرده باشند، واگذارى فعاليت به غير از آن موضوعيتى نخواهد داشت.
۴- ارائه گزارش هاى رايزنان بازرگانى
همچنين از ديگر تدابير اتخاذشده در اين ابلاغيه ارائه گزارش هاى تخصصى، فنى و اقتصادى رايزنان بازرگانى سازمان توسعه تجارت ايران در بازارهاى هدف به طور منظم و نوبه اى به تمام تشكل ها، اتحاديه ها و اتاق هاى بازرگانى سراسر كشور مى باشد.
۵- توانمندسازى تشكل هاى صادراتى
براى توانمندسازى تشكل هاى صادراتى نيز مقرر شده تا با همكارى اتاق بازرگانى و صنايع و معادن ايران و اتاق تعاون مركزى مجموعه اى از آموزش هاى مورد نياز به تفكيك هر استان تدوين و اجرا شود.
۶- اجراى دقيق منشور همكارهاى اتاق بازرگانى
همچنين در جهت اجراى دقيق و كامل منشور همكارى اتاق بازرگانى و صنايع و معادن ايران و وزارت بازرگانى، تمام معاونت ها و ادارات كل سازمان ملزم به اجراى كامل تصميمات اتخاذشده در شوراى راهبردى اين منشور بوده و بايد در برنامه هاى سنواتى اعتبارات و زمان مورد نياز براى آنها را پيش بينى نمايند.
۷- تدوين استراتژى تجارى كشور
معاونت بازاريابى و تنظيم روابط بر اساس اين ابلاغيه موظف است با همكارى اتاق هاى مشترك كشورها، اتاق بازرگانى و اتاق تعاون ضمن پيش بينى ساز و كار تدوين استراتژى هاى تجارى كشورمان با كشورهاى هدف مورد توافق، نسبت به تدوين اين استراتژى ها و تعيين استان هاى معين هر يك در يك زمان بندى مشخص اقدام و گزارش اقدامات را به ريس كل سازمان توسعه تجارت ايران ارائه دهند.
۸- واگذارى امور به بخش خصوصى
در اين ابلاغيه آمده است، تمام معاونت ها با كمك اتاق بازرگانى و اتاق تعاون موظفند با بررسى دقيق مجموعه وظايف و ماموريت هاى سازمان نسبت به احصاى امورى كه بتوان به بخش خصوصى واگذار شود همت گمارده و فهرست اين وظايف را ارائه دهند.
۹- تدوين دستورالعمل حمايتى از صادرات
بر اساس اين گزارش، با توجه به اجراى قانون هدفمندسازى يارانه حامل هاى انرژى، كليه معاونت ها بايد ضمن اهتمام جدى به تدوين دستورالعمل حمايتى ويژه اجراى اين قانون، برنامه هاى عملياتى خود را جهت حمايت از توسعه صادرات غير نفتى با مشورت اتاق هاى بازرگانى و تعاون در سال ۸۹ تدوين كنند.مهندس افقهى همچنين در اين ابلاغيه، بر همراهى بخش خصوصى و تعاونى فعال و علاقه مند در سفرهاى رياست محترم جمهورى و وزير بازرگانى و كميسيون هاى مشترك با ساير كشورها و دعوت از نمايندگان اتاق هاى بازرگانى و تعاون سراسر كشور و برپايى سمينارهاى فرصت هاى تجارى و سرمايه گذارى كشورمان با كشورهاى هدف تاكيد نموده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چند سوال و جواب در مورد ترخیص کالا از گمرک

3 برنامه گمرک برای روزآمد شدن ترخیص کالا

سایت راهنمای ترخیص کالا